Pokrenite vlastiti obrt koristeći potpore iz EU fondova.

ProjectAmber
17/12/2019

Planirate pokrenuti vlastiti obrt ili društvo? Odlučili smo napisati članak o tome kako smo došli na ideju započinjanja vlastitog obrta, te koje smo sve prepreke imali na putu do ostvarenja te ideje. Pokušat ćemo čim bolje opisati svaki potrebni korak kako biste znali što Vas čeka ako odlučite kretati u samostalne poduzetničke pothvate. Sve podatke navedene u ovome članku možete pronaći na službenoj stranici Europskih fondova.

NAPOMENA

Post koji je ispred Vas je izričito informativnog sadržaja te Vas molimo da se prije bilo kakvih odluka konzultirate sa savjetnikom za samozapošljavanje u HZZ-u. Savjetnik će Vam dati sve potrebne informacije prije početka procesa samozapošljavanja. Mi smo nekoliko puta bili u kontaktu s našom agenticom prije nego što smo krenuli u proces pisanja poslovnog plana. U slučaju da trebate izradu web stranice ili prikladnu marketinšku kampanju za start-up, slobodno nas kontaktirate putem obrasca na našoj web stranici. Obzirom na to da ste start-up, bili smo u Vašoj poziciji, pa smo stoga spremni ponuditi vrlo prihvatljive cijene koje neće unazaditi Vaš troškovnik.

Naša priča počinje  godinu dana prije same odluke o samostalnom poduzetničkom radu. Prije svega potrebno je znati da smo mi prijatelji koji su zajedno htjeli za početi vlastiti obrt tj. društvo. Jednog dana zajedno smo se družili i surfali internetom, kad smo naišli na članak, o tome kako Hrvatska u suradnji s EU pruža priliku nezaposlenim osobama u obliku poticaja za samozapošljavanje. U daljnjem tekstu moći ćete pročitati kako ostvariti pravo na poticaje, te sve greške koje smo napravili u prvoj godini samostalnog poslovanja. Nadamo se da prilikom ovog čitanja te greške nećete ponoviti Vi, neovisno o Vašem putovanju u poduzetničke vode.

Lista za ostvarivanje poticaja:

– Ideja za obrt ili društvo

– Kontakt/suradnja s HZZ

– Poslovni plan za obrt ili društvo

– Uvjeti za ostvarivanje poticajnih mjera

– Kako registrirati obrt ili društvo

– Proces otvaranja žiro računa I prijava na mirovinsko

– Finalizacija

Lista stvari koje bismo drugačije napravili da možemo ponovo tražiti iste poticajne mjere:

– Započeti s isključivo 1 granom/domenom poslovanja

– Ne koristiti poticajna sredstva za isplatu plaća

– Dio novca koristiti za marketing i ostale promocije

– Dodatnu opremu i programe nabavljati po potrebi

– Koristite modernije alate

IDEJA ZA ORBT ILI DRUŠTVO

ideja obrt

Ideja je pravi početak. Kako biste imali prava na ostvarivanje poticaja za samozapošljavanje potrebno je imati originalnu ideju o poslovanju koje želite započeti. Savjetujemo ako već koristite novac za samozapošljavanje, birajte granu u kojoj ste dobri, a da nije prezastupljena poput: frizerskih salona, kafića, itd. Ako se odlučite za neku od djelatnosti koje su jako zastupljene trebate se pobrinuti da imate nešto inovativno ili nešto što će Vas odvojiti od Vaše konkurencije, nešto s čim ćete privući klijente. 

Naša prednost nad društvima koja se bave web dizajnom, je ta što mi nudimo 2 mjeseca potpunog zadovoljstva naših klijenata, što znači da sve promjene i zahtjeve unutar 2 mjeseca nakon završetka projekta izrađujemo bez dodatnih naplata klijentu. Ovo treba dodatno naglasiti – nikad nemojte birati više od jedne djelatnsoti kojom ćete se baviti.

Biti će potrebno i odabrati djelatnost prema NKD-u, te će to biti primarna djelatnost Vašeg obrta. Jednom kada odaberete primarnu djelatnost kroz period od 12 mjeseci koliko traje mjera poticaja za samozapošljavanje, svoju glavnu djelatnost nećete moći mijenjati. Isto tako pazite koju djelatnost odabirete jer neke od djelatnosti iziskuju dodatne kriterije poput atesta i certifikata.

Sada slijedi zabavan dio gdje imate priliku osmisliti ime Vašeg poduzeća. Predlažemo da Vaše ime bude kreativno, unikatno, te da jasno prezentira čime se Vaša firma bavi.

KONTAKT / SURADNJA SA HZZ-OM

kontakt - suranja s hzzom

Kada se odlučite da se želite samozaposliti tada treba stupiti u kontakt s HZZ-om. Da biste ostvarili prava na poticaje za samozapošljavanje trebate biti prijavljeni na HZZ i isto tako trebate biti nezaposleni barem 1 dan. Stupite u kontakt s HZZ-om gdje Vas navigiraju kroz daljnji proces, koji će Vas proslijediti nadležnoj osobi HZZ-a Vašeg grada (ili županije ako se radi o manjem gradu).

Niz od uvjeta koje morate ispuniti kako bi ostvarili pravo na potporu za samozapošljavanje:

– osoba mora biti nezaposlena i prijavljena u evidenciju Hrvatskog zavoda za zapošljavanje,

– morate izvršiti aktivnosti vezane uz samozapošljavanje u suradnju sa savjetnikom za isto,

– izraditi poslovni plan iz kojeg je vidljivo da je poslovna ideja održiva,

– troškovi koji su navedeni u troškovniku moraju biti usmjereni na otvaranje i rad poslovnog subjekta.

Financiranje mjere:

– za otvaranje obrta dodjeljuju se subvencije do 55.000, 00 kn, odnosno 70.000,00 ako se mjera kombinira sa stručnim osposobljavanjem za rad.

– rudarstvo i vađenje (NKD 2007., područje B, odjeljci 05-09)

– prerađivačka industrija (NKD 2007., područje C, odjeljci 10 – 33)

– gospodarenje otpadom i sanacija okoliša (NKD 2007., područje E, odjeljci 36-39)

– građevinarstvo (NKD 2007., područje F, odjeljak 42 i pododjeljci: 41.20, 43.11, 43.12, i 43.13 i 43.99)

– prijevoz putnika (NKD 2007., područje H, pododjeljci 49.3, 50.1, 50.3 i 51.1)

Napomena:

Veći iznos potpore (do 70.000,00 kn) dodjeljuje se za navedene djelatnosti isključivo u slučaju kada se više od 50% iznosa potpore ulaže u nabavku strojeva, alata i osnovne opreme za rad, odnosno vozila za djelatnost prijevoza putnika. Veći iznos potpore iznimno se može odobriti i za druge djelatnosti ako je iz poslovnog plana razvidno da se poslovanje ne može obavljati bez opreme koja iznosi više od 50% iznosa potpore.Informatička oprema i uredski namještaj ne ubrajaju se u osnovnu opremu. Iznimka su djelatnosti u domeni informacijsko – komunikacijskih tehnologija za koje je informatička oprema osnovna oprema za rad.
do 85.000,00 kn ako se veći iznos potpore kombinira sa stručnim osposobljavanjem za rad ili osposobljavanjem na radnom mjestu.

Trajanje mjere:

– 12 mjeseci

POSLOVNI PLAN ZA OBRT ILI DRUŠTVO

poslovni plan za obrt ili društvo

Nakon inicijalne radionice ili kontakta s agentom HZZ-a sljedeća potrebna stvar je preoblikovati Vašu ideju u poslovni plan. U poslovnom planu pišete o tome kako ste došli do ideje, kako želite realizirati Vašu ideju, koji su sve troškovi potrebni za početak, upoznavanje konkurencije i slično. Vrlo vjerojatno ćete s Vašim agentom nekoliko puta proći kroz proces konzultacija kako bi Vaš plan imao čim veću šansu odobrenja.

Prilikom izrade poslovnog plana imajte na umu stavke koje HZZ odobrava kao stavke poticajnih sredstva: 

– kupnja strojeva, tehnike, alata i opreme za obavljanje djelatnosti

– nabava odgovarajuće informatičke opreme potrebne za rad

– kupnja ili zakup licenciranih IT programa

– zakup poslovnog prostora za najviše 11 mjeseci poslovanja (prostor ne može biti zakupljen od roditelja i drugih članova obitelji)

– troškovi za knjigovodstvene usluge za najviše 11 mjeseci poslovanja

– doprinosi za vlasnika/cu – samozaposlenu osobu za najviše 11 mjeseci poslovanja

– edukacije koje su vezane uz djelatnost, a koje su provedene i plaćene do propisanog roka za dostavu dokumentacije o namjenskom utrošku sredstava

– troškovi registracije poslovnog subjekta – javnobilježnički troškovi, pristojbe, naknade

– upisnine u odgovarajuće registre koji su preduvjet za obavljanje djelatnosti

– marketinške aktivnosti i oglašavanje (izrada web stranice, održavanje web stranice , zakup domene, web hosting, tisak materijala za oglašavanje, izrada reklamnih ploča i natpisa, internet oglašavanje, izrada logotipa, brendiranje) – najviše 20 % od iznosa potpore

– kupnja, odnosno izrada po narudžbi uredskog namještaja i materijala za izradu specifičnih dijelova interijera poslovnog prostora po mjeri (pultovi, ugostiteljski i inventar u prodavaonicama)

– kupnja novih prijevoznih sredstava (nužnih za obavljanje djelatnosti)*

– *Uredba Europske komisije br. 1407/2013 isključuje potporu za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji obavljaju cestovni prijevoz tereta za najamninu ili naknadu. U skladu s time, potporu je moguće odobriti za djelatnost cestovnog prijevoza robe, ali ne i za kupnju teretnih motornih vozila.

– troškovi atesta i procjene opasnosti

– kupnja zaštitne i radne odjeće i opreme

– nabava licencija neophodnih za obavljanje djelatnosti (uključujući licencije za software)

– kupnja franšize

– PDV koji nije povrativ prema nacionalnim propisima o PDV-u

– usluge koje su neophodne za korištenje kupljene opreme (npr. instalacija, montiranje, sklapanje i sl).

Ako Vam je potrebna pomoć prilikom izrade poslovnog plana, uvijek se možete obratiti Vašem agentu. On je ovdje kako bi Vam pomogao sa svim nejasnoćama te ukazao na Vaše propuste. Agent će pregledati Vaš rad prije nego što ga šaljete i uvjeriti se da je Vaš rad ispravno popunjen te da su sve stavke točno. Mi smo osobno na konzultacijama bili 3 puta, prvenstveno jer smo bili mladi, nismo poznavali terminologiju, te nam je cijeli birokratski sustav bio nepoznat. Agenti su ti koji poznaju sustav te će rado pomoći i pojasniti nepoznato.

UVJETI ZA OSTVARIVANJE POTICAJNIH MJERA

uvjeti za ostvarivanje poticajnih mjera obrt

Kako bi Vaš poslovni plan bio prihvaćen potrebno je imati 16 od mogućih 26 bodova. Bodove možete sakupiti ispunjavajući sljedeće kriterije:

– suradnja s HZZ-om,

– radno iskustvo u djelatnosti poslovnoga plana,

– dodatne edukacije i/ili obrazovanje u djelatnosti iz poslovnoga plana,

– prethodno poduzetničko iskustvo,

– priložene ponude,

– popunjenost poslovnoga plana,

– priložena pisma namjere,

– povezani poslovni subjekti,

– procjena prihoda i troškova.

KAKO REGISTRIRATI OBRT ILI DRUŠTVO

kako registrirati obrt ili društvo

Nakon što Vaš agent potvrdi da je plan dobar, plan se šalje na ocjenjivanje nadležnoj komisiji. Prosječni period čekanja na ocjenu je 15 radnih dana. Vjerujemo da ste plan izradili prema uputama agenta, što znači da su šanse za odobrenje Vašeg poslovnog plana velike. Čestitamo na koraku kojeg se malo ljudi u današnje doba usudi napraviti. Nakon 15 radnih dana možete očekivati potvrdu o ocjeni Vašeg poslovnog plana, da li je ideja za Vaš obrt uspješna. 

OTVORITE OBRT ILI DRUŠTVO

Vaše poslovanje je uspješno registrirano I sada je vrijeme da otvorite obrt ili društvo ovisno o Vašim potrebama. Potrebno je otići u odjel za gospodarstvo, gdje ćete predati obrazac za registraciju obrta, presliku osobne iskaznice, dokaz o stečenoj stručnoj spremi ako se radi o obrtu te ugovor o najmu poslovnog prostora ili ugovor o dozvoli besplatnog korištenja poslovnog prostora. Nakon 7 radnih dana možete očekivati odgovor vezan uz Vaš zahtjev za otvaranje društva ili obrta. Ako se radi o Obrtnici tada ćete je trebati platiti, a podatke o uplati će te dobiti u dokumentu koji Vam stigne na adresu. Nakon finalizacije otvaranja obrta ili društva potrebno je izraditi pečat. Pečat može biti raznih dizajna, a  bitno je da sadrži naziv, adresu I OIB Vašeg obrta ili društva. 

OTVARANJE ŽIRO RAČUNA (POSLOVNI RAČUN)

Sljedeći korak je otvaranje poslovnog žiro računa za koji morate pripremiti:

– Obrtnicu ili potvrdu o društvu.

– Rješenje o upisu u obrtni registar ili rješenje o upisu u sudski registar.

– Presliku osobne iskaznice.

Nakon otvaranja bankovnog računa otiđite u Poreznu upravu kako biste se prijavili (imate sedam dana rok nakon što otvorite društvo ili obrt). Prilikom odlaska u Poreznu upravu ponesite presliku upisa u sudski ili obrtni registar, RPO obrazac i presliku osobne iskaznice. Po završetku prijave potrebno je prijaviti se na zavod za mirovinsko osiguranje, a za to su Vam potrebni sljedeći dokumenti:

– preslika upisa u sudski ili obrtni registar,

– M-11P,

– obrazac M-1P.

Isto tako trebate se prijaviti na Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, a za to Vam trebaju sljedeći dokumenti:

– presliku obrazaca M-1P i M-11P,

– ispunjenu tiskanicu-1 i tiskanicu-2,

– presliku podataka o obvezniku uplate doprinosa,

– presliku osobne iskaznice.

Kako biste finalizirali postupak i dobili poticaje potrebno je sakupiti sljedeće dokumente:

– presliku Prijave za upis u registar poreznih obveznika za obrte i samostalne djelatnosti,

– dokaz o prijavi u radni odnos na puno radno vrijeme Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje (preslika potvrđene tiskanice M-1P i tiskanica M-11P),

– bjanko zadužnicu s potpisom dužnika (Vaš poslovni subjekt) s drugom fizičkom osobom u svojstvu jamca platca ,solemniziranu kod javnog bilježnika, na iznos do 100.000,00 kn. Trošak solemnizacije snosi korisnik potpore.

FINALIZACIJA

Posljednji korak je bjanko zadužnica na imena vlasnika obrta u iznosu od 50,000.00 kn ili 100,000.00 kn, ovisno o visini poticajnih sredstava. Ovaj dokument morate ovjeriti kod javnog bilježnika. Napokon imate sve potrebno za odlazak u HZZ I sklapanje ugovora, ponesite sve dokumente I pečat sa sobom. 7-14 dana nakon potpisivanja ugovora na Vaš račun obrta pristižu poticaji. Novac koji Vam sjeda na račun koristite kako ste I planirali prema troškovniku, te također u promotivne svrhe kako bi Vaše poslovanje uspješno raslo, s čime ćemo Vam mi rado pomoći. Nabavite fiskalnu blagajnu (a po potrebi i knjigovodstveni servis) te Vaše uzbudljivo putovanje u svijet poduzetništva počinje.

STVARI KOJE BISMO DRUGAČIJE NARAVILI DA PONOVNO TRAŽIMO POTICAJNE MJERE

stvari koje bismo napravili drugacije obrt

POČETI SA 1 GRANOM/DOMENOM POSLOVANJA

Kada smo tražili poticaje za naše poslovanje, podjelu smo napravili u nekoliko raznih domena poslovanja. Ubrzo smo shvatili da je to pogrešan pristup. Naš je prijedlog da prvo usavršite jednu domenu, te putem nje stvorite sistem uspješnog poslovanja. Zatim možete razmišljati o pokretanju druge grane poslovanja. Imajte na umu da prilikom odabira djelatnosti prema NKD-u sve potencijalne buduće grane u kojima će te poslovati navedete tako da u budućnosti ne plaćate dodatne troškove.

NE KORISTITI SREDSTVA ZA ISPLATU PLAĆA

Kada krenete s poslovanjem, potrebno je prema zakonu isplaćivati plaću. Preporučamo, ako ne zarađujete dovoljno da pokrijete troškove poslovanja i imate dovoljno za isplatu plaća da se kao direktor odreknete plaće ili barem probajte reducirati iznos plaće. Novac od poticaja koristite isključivo za podmirenje troškovnika koji ste naveli u poslovnom planu.

DIO NOVCA KORISTITE ZA MARKETING

Ako želite uspješno poslovanje neophodno je ulagati novac u promocije putem interneta, kao npr. socijalne mreže, oglašavanje na pretraživačima, e-mail marketing, itd. Naravno, postoje i besplatni načini da se oglašavate na internetu, ali oni uglavnom trebaju duži vremenski period da pokažu rezultate. Isto tako možete vlastoručno kontaktirati potencijalne klijente putem e-mail, socijalnih mreža ili poziva. Svaka uspješna firma iza sebe ima uspješnu marketinšku kampanju.

DODATNU OPREMU I PROGRAME NABAVLJATI PO POTREBI

Oprema i programi su nam potrebni za poslovanje u mnogo grana, no pažljivo da se ne zaletite sa nabavkom onih koji vam nisu zapravo toliko potrebni. Ako vam se alat ne otplati u nekom obliku uštede vremena ili zarade, sigurno nije potreban. Pažljivo planirajte i gledajte dugoročno.

KORISTITE MODERNIJE ALATE

Svaki dan nam se prezentiraju nove mogućnosti zbog neprestanog i brzog razvoja tehnologije, koje su ujedino i dio našeg poslovanja. U poslovanju je bitno biti brz, precizan i na vrijeme. Stariji alati iziskuju više našeg vremena u obliku nadzora i popravaka, dok nam moderniji alati omogučuju brže i preciznije proizvode i usluge, bez kašnjenja.

Niste sigurni da biste samostalno mogli zatražiti poticaje iz Europskih fondova, zatražite pomoć od Kota Consulting d.o.o..

Pretplatite se na newsletter